Lambda sonda upraví množstvo paliva odosielaného do valcov motora optimalizáciou zmesi vzduchu a paliva, vďaka čomu bude motor správne fungovať. To tiež ovplyvní mieru škodlivých plynov tým, že sa skontroluje, či katalyzátor pracuje správne. Lambda sonda tak zaručuje, že vaše auto spĺňa európske predpisy o znečistení a emisiách CO2.
Senzorovým prvkom je keramický valec pokrytý zvnútra i zvonku poréznymi platinovými elektródami; celá zostava je chránená kovovou gázou. Funguje na základe merania rozdielu kyslíka medzi výfukovými plynmi a vonkajším vzduchom a vytvára napätie alebo mení svoj odpor v závislosti od rozdielu medzi týmito dvoma hodnotami.
Senzory fungujú efektívne iba pri zahriatí na približne 316 ° C , takže väčšina novších lambda sond má v keramike zapuzdrené vyhrievacie prvky, ktoré rýchlo zohrejú keramický hrot. Staršie sondy bez vykurovacích telies by sa nakoniec ohriali pomocou výfukových plynov, ale medzi naštartovaním motora a dosiahnutím tepelnej rovnováhy komponentov vo výfukovej sústave je určitý časový posun. Časový úsek potrebný na zohriatie sondy na teplotu výfukových plynov závisí od teploty okolitého vzduchu a geometrie výfukového systému. Bez ohrievača môže proces trvať niekoľko minút. Tomuto procesu pomalého nábehu sa pripisujú problémy so znečistením, vrátane podobného problému s pracovnou teplotou katalyzátora.
K sonde sú zvyčajne pripojené štyri vodiče: dva pre výstup lambda a dva pre napájanie ohrievača, aj keď niektoré automobilky používajú kovové puzdro ako uzemnenie pre signál prvku snímača, čo vedie k trom vodičom. Predchádzajúce neelektricky vyhrievané snímače mali jeden alebo dva vodiče.
Sonda je zvyčajne zaskrutkovaná do závitového otvoru vo výfukovom systéme, ktorý sa nachádza za kombináciou odbočného potrubia výfukového systému a pred katalyzátorom. Nové vozidlá musia mať snímač pred a za výfukovým katalyzátorom, aby vyhovovali predpisom, ktoré požadujú, aby sa pri poruchách sledovali všetky zložky emisií.
Sledujú sa signály pred a po katalyzátore, aby sa určila účinnosť katalyzátora, a ak prevodník nefunguje podľa očakávaní, používateľovi sa prostredníctvom palubných diagnostických systémov nahlási výstraha, napríklad rozsvietením indikátora na palubnej doske vozidla . Niektoré katalytické systémy navyše vyžadujú krátke cykly (obsahujúceho kyslík) na naplnenie katalyzátora a na podporu ďalšej oxidačnej redukcie nežiaducich zložiek výfukového plynu.
Ak je lambda sonda chybná, do ECU sa neodošlú žiadne údaje, ktoré potom použijú chybné informácie. To s najväčšou pravdepodobnosťou zvýši spotrebu paliva a zvýši znečisťujúce emisie. Nakoniec to môže viesť k upchatiu katalyzátora, ktorý budete musieť následne vymeniť. Medzi najčastejšie príčiny poruchy patrí:
Životnosť lambda sondy je okolo 150 000 najazdených kilometrov, no toto číslo môže byť menšie i väčšie v závislosti od mnohých faktorov, ktoré ju môžu poškodiť. Pokiaľ spozorujete niektorý z vyššie uvedených príznakov, mali by ste sa týmto problém zaoberať hneď, bez ohľadu na počet najazdených kilometrov.
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 20.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 22.11.2024
zakúpené na filtreaoleje.sk 23.11.2024